Planering

2008

På den här sidan kan du följa planeringen av vår resa med A-Ford från kust till kust genom USA. Här kan du också inhämta tips om vilka reservdelar, verktyg och lager/förrådsvaror vi kommer att ha/hade med oss på resan. Här finns också en personlig Checklista så att du inte glömmer något väsentligt.

 

Introduktion

Under en av våra resor till USA för att besöka Carlisle och Hershey marknaderna, satt Lennart Johansson, Knivsta och jag Hans Nyman, Rimbo och diskuterade framtida USA resor. Jag råkade då nämna att jag hade en dröm om att få köra bil eller motorcykel från kust till kust genom hela USA.

Vi utvecklade detta och kom fram till att köra gamla historiska ”US Route 66” mellan Los Angeles och Chicago, skulle förhöja det nostalgiska värdet på en sådan resa.

På tal om nostalgi, i ett samtal mellan två A-Fordsfreakar, föll det sig självklart att resan måste ske i A-Fordar.

Frågan var nu vad gör vi efter Chicago? Snabbt bestämde vi att fortsätta resan österut till Dearborn och Fordmuseet och sedan vidare till Hersheymarknaden och därefter ut till Atlantkusten.

Beträffande A-Fordarna bestämde vi att köpa två A-Fordar i Kalifornien och att efter resan skeppa hem dom till Sverige.

Vi bestämde också att efter hemkomst snarast kalla eventuellt intresserade till ett möte. Mötet resulterade i att denna drömresa skulle förverkligas.

 

Tidpunkt

Resan anpassas så att vi når fram till Hershey söndagen den 05 oktober 2008. Vi har då måndagen den 06 och tisdagen den 07 oktober för att ordna med hemtransport av bilarna, samt köra ner till Atlantkusten. Därefter är det AACA marknaden den 08 – 11 oktober. Hemresa planeras till Måndagen den 13 oktober med ankomst Stockholm på förmiddagen tisdagen den 14 oktober.

Resan från Los Angeles till Hershey beräknas preliminärt till knappt tre veckor, med start måndagen den 15 september. Vi behöver dessutom ett par dagar i Los Angeles till förberedelser, service och modifieringar, varför vi åker från Stockholm torsdagen den 11 september 2008.

Detta innebär således att vi är borta drygt en månad, 11 september – 14 oktober 2008.

 

Deltagare

Bakgrund

Efter diskussion enades vi om att antalet deltagare ska vara 4 stycken.

Det är maximalt med två personer i varje bil, med hänsyn till utrymmet i bilarna, med tanke på personligt bagage, reservdelar, verktyg och lager/förråd.

Det är också optimalt när det gäller att hitta husrum eftersom vi bara behöver två dubbelrum.

Det är minimalt med hänsyn till att vi bör vara två som kan köra respektive bil på de längre etapperna.

Det är dessutom minimalt ur säkerhetssynpunkt. Om vi t.ex. får fel på en bil, kan två av oss stanna kvar vid bilen och de andra två hämta hjälp, med den andra bilen. Ingen behöver bli lämnad ensam. Vi är alltid minimum två personer.

 

Deltagare

De 4 deltagarna är:

Hans Nyman, Rimbo
Teamleader
Owner car # 1

Lennart Johansson, Knivsta
Owner car # 2

Håkan Jansson, Norrtälje
Codriver car # 1

Bertil Lundgren, Vinslöv
Codriver car # 2

 

 

Färdväg

Vi kör gamla US Route 66 så mycket som möjligt mellan Los Angeles och Chicago.

Starten sker i Santa Monica, efter att ha doppat bakhjulen i Stilla Havet kör vi rakt öster ut genom Los Angeles och vidare mot öster genom Californien. Vid gränsen till Arizona gör vi en avstickare in i Nevada för att se Las Vegas och att köra the “Strip” samt bese Hoover dammen.

Tillbaka till Route 66 via Kingman, Arizona, därefter en ny avstickare för att beskåda Grand Canyon.

Vi återvänder till Route 66 i Flagstaff och fortsätter österut genom Arizona och New Mexico, där vi passerar Albuquerque och Santa Fe.

Härefter korsar vi norra delen av Texas, där vi passerar Amarillo och sedan genom Oklahoma med Oklahoma City och Tulsa. Vi fortsätter genom sydöstra hörnet av Kansas in i Missouri, där vi bland annat passerar Springfield och St Louis. Härifrån kör vi raka spåret genom Illinois via Springfield till Chicago. Vi har nu efter cirka 450 mil nått slutet på historiska US Route 66.

Vi fortsätter mot öster genom Indiana in i Michigan och till Dearborn straxt utanför Detroit för att besöka Ford-museet.

Nu styr vi mot sydost genom Ohio, med besök hos Snyders Antique and Auto Parts och därefter genom Pennsylvania till Harrisburg och Hersheymarknaden.

Slutligen kör vi den sista biten ut till Atlantkusten genom Maryland för att doppa framhjulen i Atlanten.

Vi är nu framme efter att ha korsat 14 Stater och avverkat ca 600 mil.

 

Tidsplan 2008

To 11 sep Resdag Stockholm – Los Angeles
US 753 STO / 1105 – PHL / 1400
US 1421 PHL / 1600 – LAX / 1845
Fr 12 sep Hämta, provköra och inspektera bilarna.
Lö 13 sep Kompletterande inköp av Verktyg, Reservdelar och Förnödenheter
Sö 14 sep Service och Modifiering av bilarna
Mo 15 sep Santa Monica, CA – Los Angeles, CA – San Bernardino, CA – Victorville, CA – Barstow, CA 140 Mi / 140 Mi – 225 Km / 225 Km
Ti 16 sep Barstow, CA – Ludlow, CA – Amboy, CA – Laughlin, NV
174 Mi / 314 Mi – 280 Km / 505 Km
On 17 sep Laughlin, NV – Las Vegas, NV – Boulder City, NV
116 Mi / 430 Mi – 187 Km / 692 Km
To 18 sep Boulder City, NV – Hoover Dam, AZ – Kingman, AZ –
Hackberry, AZ – Seligman, AZ – Williams, AZ
213 Mi / 643 Mi – 343 Km / 1035 Km
Fr 19 sep Williams, AZ – Grand Canyon, AZ – Flagstaff, AZ
167 Mi / 810 Mi – 269 Km / 1304 Km
Lö 20 sep Flagstaff, AZ – Winslow, AZ – Holbrook, AZ – Gallup, NM
189 Mi / 999 Mi – 304 Km / 1608 Km
Sö 21 sep Gallup, NM – Grants, NM – Albuquerque, NM –
Santa Fee, NM
197 Mi / 1196 Mi – 317 Km / 1925 Km
Må 22 sep Santa Fee, NM – Santa Rosa, NM – Tucumcari, NM
171 Mi / 1367 Mi – 275 Km / 2200 Km
Ti 23 sep Tucumcari, NM – Amarillo, TX – Shamrock, TX
211 Mi / 1578 Mi – 339 Km / 2539 Km
On 24 sep Shamrock, TX – Elk City, OK – Clinton, OK –
Oklahoma City, OK – Edmond, OK
186 Mi / 1764 Mi – 299 Km / 2838 Km
To 25 sep Edmond, OK – Tulsa, OK
127 Mi / 1891 Mi – 204 Km / 3042 Km
Fr 26 sep Tulsa, OK – Vinita, OK – Joplin, MO – Springfield, MO
190 Mi / 2081 Mi – 306 Km / 3348 Km
Lö 27 sep Springfield, MO – Marshfield, MO – Lebanon, MO –
Rolla, MO – Sullivan, MO
148 Mi / 2229 Mi – 238 Km / 3586 Km
Sö 28 sep Sullivan, MO – St. Louis, MO – Springfield, IL
168 Mi / 2397 Mi – 270 Km / 3856 Km
Må 29 sep Springfield, IL – Bloomington, IL – Joliet, IL – Chicago, IL
168 Mi / 2565 Mi – 271 Km / 4127 Km
Ti 30 sep Chicago, IL – South Bend, IN – Sturgis, MI – Coldwater, MI
166 Mi / 2731 Mi – 267 Km / 4394 Km
On 01 okt Coldwater, MI – Ann Arbor, MI – Dearborn, MI
125 Mi / 2856 Mi – 201 Km / 4595 Km
To 02 okt Dearborn, MI – Henry Ford Museum – Toledo, OH
55 Mi / 2911 Mi – 89 Km / 4684 Km
Fr 03 okt Toledo, OH – Bellevue, OH – Norwalk, OH – Akron, OH –
Youngstown, OH
179 Mi / 3090 Mi – 288 Km / 4972 Km
Lö 04 okt Youngstown, OH – Snyders, OH – New Castle, PA –
Altoona, PA
154 Mi / 3244 Mi – 248 Km / 5220 Km
Sö 05 okt Altoona, PA – Huntingdon, PA – Harrisburg, PA –
Hershey, PA
154 Mi / 3398 Km– 248 Km / 5468 Km
Må 06 okt Hershey, PA – York, PA – Aberdeen, MD –
Lancaster, PA – Hershey, PA
150 Mi / 3548 Mi – 241 Km / 5709 Km
Ti 07 okt Lastning av bilarna i container
On 08 okt AACA Marknaden, Hershey
To 09 okt AACA Marknaden, Hershey
Fr 10 okt AACA Marknaden, Hershey
Lö 11 okt AACA Marknaden, Hershey
Sö 12 okt Administration och färdiglastning av containern
Må 13 okt Resdag Newark – Stockholm
MH 91 EWR / 2200
Ti 14 okt Ankomst Stockholm, Arlanda
MH 91 ARN / 1140

 

Total Driving Distance: Coast to Coast 3548 Mi / 5709 Km
Route 66 2565 Mi – 4127 Km

 

Bilar

För resan tvärs USA på Route 66, behöver vi två A-Fordar

Bilarna ska vara riktigt bra körbilar d.v.s. ha ett bra chassi med en frisk motor.

Vi är inte ute efter några utställningsbilar.

Vi tror att de mest lämpade bilarna för uppdraget är, bilar som är renoverade till originalutförande för 10 till 20 år sedan.
Grundkraven för bilarna är:

1. Original fyrcylindrig A-Fordmotor och drivlina

2. Autentisk plåtkaross

3. Original mekaniska bromsar

4. Original tvåbladsfläkt

5. Original ekerhjul

6. Original Zenith förgasare

7. Original motor horn

8. Autentisk inredning

9. Autentiska lampor och elsystem

Vi föredrar bilar som har:

1. Original stötdämpare

2. High speed utväxling eller överväxel

3. Tillbehör som bagageräck, koffert m.m.

Bilarna ska vara täckta på grund av klimatet och vädret i de nordliga staterna.

Bilarna bör vara fyrsitsiga så att vi kan utnyttja baksätet för personligt bagage, reservdelar, verktyg och lager/förrådsvaror.

Bilarna inköps, med hjälp av Amerikanska vänner i Californien.

Vi har nu köpt två bilar!

Med enorm stor hjälp av vår vän Bob Moore, Bradbury Kalifornien, som hjälpt oss att hitta, värdera, dokumentera, provköra och testa A-Fordar till försäljning, har vi köpt två A-Fordar som nu står och väntar på oss hemma hos Bob.

Bob har dessutom hjälpt oss att få bilarna registrerade och försäkrade, vilket inte har varit helt enkelt.

 

Bil nummer 1 har köpts av Hans Nyman. Det är en Coupe´ de Luxe 1930, 45 B DL.

Den har en nyligen helrenoverad H & H Touring motor och en ny 3-växlad helsynkroniserad växellåda med överväxel. Nyrenoverade bromsar med nysvarvade trummor. 12 volts elsystem med växelströmsgenerator. Verktygslåda fram. Bagagehållare med koffert. Sidomonterat reservhjul. Wind Wings. Stenskottskydd för kylaren samt Fotstegsräcken, m.m..

 

Bil nummer 2 har köpts av Lennart Johansson. Det är en Town Sedan 1931, 160 B.

Den har en nyligen renoverad och balanserad motor med högkompressions topp.
12 volts elsystem med växelströmsgenerator. Bagagehållare med koffert. Stenskottskydd för kylaren samt extraljus.

 

Service

Ett bra underhåll, tillsyn och regelbunden service av bilarna, är livsviktigt för tillförlitligheten.

Vi kommer att göra stor service, före resans start, som vi kallar ”Förservice”, därefter gör vi en daglig tillsyn av bilarna.

Halvvägs genom USA, efter ca 300 mil, gör vi en ny stor service, som vi kallar ”Mellanservice”. Slutligen gör vi, ytterligare en stor service, efter resans slut.

Förservice

1. Utvändig Occulärbesiktning.
2. Kontroll av eventuella Läckage.
3. Kontroll av Lufttryck i samtliga däck.
4. Kontroll av Hjulbultar.
5. Kontroll av Framhjulslager
6. Kontroll av Bakhjulslager
7. Kontroll av Kylarvattennivå.
8. Kotroll och Smörjning av Vattenpump
9. Kontroll av Motoroljenivå.
10. Kontroll av Växellådsolja.
11. Kontroll av Differensialolja
12. Kontroll av Tändstift
13. Smörjning av Fördelare.
14. Justering av brytarspetsar
15. Kontroll av Tändinställning
16. Smörjning av samtliga smörjnipplar.
17. Kontroll av Batterivattennivå.
18. Kontroll av samtliga Glödlampor.

Daglig tillsyn

1. Utvändig Occulärbesiktning.
2. Kontroll av eventuella Läckage.
3. Kontroll av Lufttryck i samtliga däck.
4. Kontroll av Kylarvattennivå.
5. Kontroll av Oljenivå.
6. Smörjning av Fördelare.
7. Kontroll av samtliga Glödlampor.

Mellanservice

Samma som Förservice enligt ovan.

Efterservice

Samma som Förservice enligt ovan.

 

Modifieringar

För att öka trafiksäkerheten och av praktiska skäl ska bilarna modifieras enligt nedan:

1. Blinkers:

Nya blinkers, som monteras ytterst på stötfångarna med starka glödlampor, ska monteras. Anledningen är att pilar, eller blinkers monterade i Cowllights och bakljus, ej syns tillräckligt bra vid filbyten i storstadstrafik med 10 – 12 filers motorvägar i Los Angeles, Chicago och andra storstäder.

2. Backspeglar:

Av samma skäl ska bilarna modifieras med större yttre Backspeglar
( Ca 10x15cm ) på både höger och vänster sida, detta är speciellt viktigt om du kör en ”Blind Back” eller ”Delivery”.

3. Högt placerat bromsljus:

Ett bromsljus, med stark glödlampa, ska placerats i bakrutan av bilen eftersom ordinarie bromsljus i kombination med bakljusen ej är tillräckligt uppseendeväckande.

Av praktiska skäl kommer en converter att monteras

4. Converter

En Converter, 6 till 12 volt, har/kommer att monteras. Den gör det möjligt att ladda mobiltelefoner, kamerabatterier, GPS och dator, under resans gång.

 

Reservdelar

Om du planerar en längre resa med din A-Ford, kan följande lista över de reservdelar vi har/hade med oss, vara till god hjälp.

Reservdelsnummer Antal Beskrivning

A-1201 1 Ea Front Wheel Inner Bearing
A-1216 1 Ea Front Wheel Outer Bearing
A-1506-19 1 Ea Rubber Stem Tube
A-6020 1 Ea Timing Cover Gasket
A-6051-C 1 Ea Copper Head Gasket
A-6256 1 Ea Timing Gear
A-6781 1 Set Oil Pan Gaskets
A-8501 1 Ea Water Pump
A-8510-MS 1 Set Fan Mounting Set
A-8524 1 Ea Water Pump Packing
A-8600-A 1 Ea Fan
A-8620 1 Ea Fan Belt
A-9433 1 Set Manifold Gasket Set
A-9447 1 Ea Carb Gasket
A-9510 1 Ea Carburetor
A-9595 1 Ea Zenith Carb Kit
A-11450-SF 2 Ea Safety Fuses
A-12000 1 Ea Coil
A-12100 1 Ea Distributor
A-12105-B 1 Ea Distributor Body
A-12115 1 Ea Distributor Cap
A-12127-MB 1 Kit Distributor Hardware Kit
A-12151-C 1 Ea Modern Upper Distributor Plate
A-12200 1 Ea Rotor
A-12275 2 Ea Plug Connectors
A-12300 1 Ea Condenser
A-12405 4 Ea Spark Plugs
A-35300 1 Set Grease Fittings Modern Style

Följande delar bör testas för att säkerställa funktionen:

A-8501 1 Ea Water Pump
A-9510 1 Ea Carburetor
A-12100 1 Ea Distributor

 

Verktyg

Om du planerar en längre resa med din A-Ford, kan följande lista över de verktyg vi har/hade med oss, vara till god hjälp.

Antal Beskrivning

1 Set Blocknycklar ¼” – 1”
3 Ea Skiftnycklar
4 Ea Skruvmejslar 3, 5, 6 & 8 mm
1 Ea Philips Skruvmejsel
1 Ea Testmejsel
1 Ea Bladmått
1 Ea Skjutmått
1 Ea Sidavbitare
1 Ea Spetstång
1 Ea Flacktång
1 Ea Kombinationtång
2 Ea Polygriptång
1 Ea Hammare
1 Ea Kniv
1 Ea Tändstiftsnyckel
1 Ea Plockmagnet
1 Ea Planfil
1 Ea Magnetfil
1 Ea Bågfilsblad med handtag
1 Ea Drivdorn
1 Ea Huggmejsel
1 Ea Hjulmutternyckel
1 Ea Smörjnippelverktyg
1 Ea Adapter Smörjnippel
1 Ea Kamdrevsverktyg
1 Ea Ficklampa
2 Ea Mekanikerhandskar
1 Ea Måttband
1 Ea Hylsnyckelsats ½” 5/16” – 1-1/4”
1 Ea Oljekanna
1 Ea Smörjspruta
1 Ea Domkraft
1 Ea Bogserlina

 

Lager & Förråd

Om du planerar en längre resa med din A-Ford, kan följande lista över de lager och förådsvaror vi har/hade med oss, vara till god hjälp.

Antal Sort Beskrivning

1 Liter Transmission Oil 600 W
1 Tub Exhaust Sealant
1 Tub Packning på tub
1 Flaska Universal Oil Spray
1 Stycke Smärgelduk
1 Rulle Electrical Tape
1 Rulle Silver Tape
1 Tulle Ståltråd
10 Stycken Buntband
5 Meter Elkabel 2,5 mm2
10 Stycken Flatstift Hane/Hona
1 Urval Saxpinnar
1 Styck Push/Pull kontakt
1 Urval Bult och Mutter
1 Styck Kylartätning
1 Styck Clear Shield
1 Styck Handuk
1 Styck Filt
2 Tiolitersdunkar Bensin
2 Liter Engine Oil SAE 40
2 Femlitersdunkar Vatten
1 Styck Fettpatron

 

Personlig Checklista

Här kan du se vår gemensamma personliga Checklista för en långresa till USA. Självklart bör du komplettera den efter dina behov och resmål.

Pass Alla (Giltigt t.o.m. Oktober 2008 + 3 Mån.)
Pengar Alla (USD)
Kreditkort Alla (MasterCard/Visa/Diners/Am Exp)
Flygbiljetter Alla (Lennart beställer)
Hotell Hasse
Hyrbil Lennart
Container Håkan
Beställning Snyders Hasse
Beställning Mac´s Lennart
Körkort Alla
Kartor Hasse och Lennart
Isskrapa Bertil
Adapter Dom som har
Kamera (Laddare) Alla
Film/Minneskort Alla
Telefon (Tripple Band) Alla
Laddare till telefon Alla
Glasögon (2 Par) Behov
Solglasögon Alla
Snus Behov
Regnrock Alla
Stövlar Alla
Skyddshandskar Alla
Hatt eller Keps Alla
Kärra eller Ryggsäck Alla
Extra Resväska Behov
Tape Lennart
Snören Lennart
Märkpennor Lennart
Ficklampa Alla
Fjädervåg 25 Kg Håkan
Multi eller Fickkniv Alla (Ej i handbagage)
Måttband Alla
Anteckningsbok Alla
Pennor Alla
Kataloger (Snyders, etc) Hasse och Lennart
Toalettarticklar Alla (Tandborste, Rakgrejor, Luktagott)
Medicin Alla (Plåster och huvudvärkstabletter)
Savetter Alla
Kläder Alla (Minimalt)

(Allt finns att köpa men du behöver något halvsnyggt att resa i Brallor, Skjorta/Tröja och en lätt Jacka. Sedan gäller Jeans och Shorts e.d., T-Tröjor/Skjortor, Tröja att användas på morgonen, Jeans/Vindtygsjacka samt det viktigaste av allt väl ingångna, sköna och stadiga skor för marknaden).

 

Tack

Ett stort Tack framföres härmed till de personer och företag som sponsrat eller hjälpt oss att genomföra vår drömresa med A-Ford, tvärs över USA, på US Route 66.

 

-Följande företag har bidragit till vår resa:

 

DoneIT, KUNGSÖR

DoneIT har sponsrat oss med en hemsida och fem e-mailadresser.

BQ Reklam, NORRTÄLJE

BQ Reklam har hjälpt oss att ta fram logga, tryck och dekaler.

VRETAB, NORRTÄLJE/RIMBO

Har sponsrat med dekaler, profilkläder m.m.

Norrlands Custom, Ö-VIK.

Har sponsrat med 2 500:-

Thells EL AB, VINSLÖV

Har sponsrat med 2 500:-

Becker AB, MÄRSTA

Har sponsrat med 3 000:-

Seltec Ventilation AB, BÅLSTA

Har sponsrat med 7 000:-

STAVDAL AB, GÖTEBORG

Har sponsrat med 6 000:-

Bäckaskog slott, FJÄLKINGE

Har sponsrat med 5 000:-

Modins, UPPSALA

Har sponsrat med 3000:-

JCU Förvaltning AB, TÄBY

Har sponsrat med 5 000:-

Jämtdals Smidesverkstad AB, ARLANDASTAD

Har sponsrat med 8 000:-

-Privatpersoner

 

Markus Frieberg, Kolmården

Markus har hjälpt oss med att lägga upp vår hemsida – Mail

Bob Moore, Bradbury, CA, USA

Bob har varit en ovärderlig hjälpvid inköp, registrering,

modifiering och försäkring av bilarna. – Mail